Státní závěrečná zkouška – MgA.

29.12.2014 19:51

Průběh státní závěrečné zkoušky:

-        obhajoba praktického diplomového projektu

-        obhajoba diplomové práce

-        Ústní zkouška z dějin české a světové kinematografie a televizní tvorby, teorie filmu a nových médií, produkce a autorského práva, technologie digitalizace a restaurování audiovizuálního dědictví, teorie a praxe kulturních průmyslů

 

DĚJINY ČESKÉ A SVĚTOVÉ KINEMATOGRAFIE

Část A

– Stěžejní umělecké směry a kinematografická díla největších tvůrců

1. Vynález kinematografu, počátky světového filmu a jeho vztah k ostatním uměním 

2. Zrod a vývoj dokumentárního filmu (do r. 1930), nejvýznamnější tvůrci a jejich díla  

3. Poetika němého filmu, avantgarda a animovaný film, formování národních kinematografií 

4. Počátky české kinematografie a její institucionalizace v první republice 

5. Vznik a rozvoj zvukového filmu, studiový systém, narace a žánry v klasickém Hollywoodu 

6. Dokumentární film jako prostředek propagandy, kinematografie v období II. světové války 

7. Znárodnění české kinematografie, filmy a jejich tvůrci v kulturní a politické situaci 50. let 

8. Autorský film: od neorealismu k „novým vlnám“, hlavní osobnosti a jejich díla 

9. Československá „nová vlna“ a její ústup v období tzv. normalizace 

10. Nový Hollywood, technické inovace a jejich vliv na proměny estetiky a distribuce filmu 

11. Významné osobnosti poválečného dokumentárního filmu u nás a ve světě 

12. Tradice a modernita v kinematografiích „třetího světa“, globalizace médií a vznik televize 

 

Část B

– Teorie audiovizuální tvorby a teorie filmu 

1. Filmová gramatika a syntax

2. Modernita a vizualita

3. Základní termíny filmové teorie

4. Filmový obraz, význam kompozice a světlo ve filmu

5. Druhy střihové skladby, předsnímací jednoty

6. Čas, tempo a rytmus ve filmu

7. Zvuková a hudební dramaturgie audiovizuálního díla

8. Způsoby vyprávění

9. Tvorba scénáře

10. Dějiny světových médií a komunikace

11. Propaganda a cenzura v mediálním a filmovém prostředí

12. Technologické proměny mediálního a filmového světa

13. Literatura a film 

 

PRODUKCE AUDIOVIZUÁLNÍHO DÍLA A AUTORSKÉ PRÁVO

1. Časová posloupnost při výrobě audiovizuálního díla

2. Rozpočet

3. Přípravné fáze výroby hraného, dokumentárního a animovaného filmu

4. Skladba a výběr filmového štábu

5. Druhy audiovizuálních médií podle typu záznamu

6. Postprodukce 

7. Podpora kulturních aktivit na úrovni obce, státu a EU

8. Vznik, trvání a vymáhání autorských práv

9. Zákonná východiska autorského práva v ČR

10. Obsah autorského práva

11. Omezení autorských práv

12. Základní metody přenosu, distribuce a prezentace audiovizuálního díla 

 

TECHNOLOGIE DIGITALIZACE A RESTAUROVÁNÍ AUDIOVIZUÁLNÍHO DĚDICTVÍ

1. Definice filmového dědictví. Vznik, funkce a vývoj institucí o něj pečujících. Situace v EU a ČR.

2. Jednotlivé fáze workflow, umožňující obnovené uvedení kinematografického díla (od akvizice až ke zpřístupňování). Tři zdroje historického výzkumu, metadata originálu a jeho kopie. Co je to verze a co náhled.

3. Obrazové a zvukové materiály vhodné k digitalizaci kinematografických děl (zdrojové a referenční). Srovnání jednotlivých metod digitalizace.

4. Kritéria autenticity digitálně restaurovaných filmů (tonalita a barevnost, prostorové a časové rozlišení, mikrostruktura, formát, dynamický a frekvenční průběh). Konkrétní filmy (případové studie).

5. Fotochemické a digitální restaurování obrazové složky kinematografických a televizních děl. Pojmy rekonstrukce a retuš.

6. Etika restaurování a estetika remasterování. Majetková a osobnostní práva autorská u nás i ve světě, jejich význam pro digitalizaci. Funkce restaurátora, jeho spolupráce s kurátory a autory.

7. Preservace kinematografických a televizních děl na analogových a digitálních médiích. Jejich druhy podle typů záznamu, přenosu a reprodukce.

8. Historické i moderní systémy snímací (černobílé, barevné) a prezentační (D-Cinema, TV, home video, internet).

9. Fyziologie vidění a slyšení. Její vliv na kvalitativní parametry obrazu a zvuku pro digitalizaci.

10. Audiovizuální archivy a jejich využití v hraném, dokumentárním a animovaném filmu. Filmové dědictví mého regionu.

 

TEORIE A PRAXE KULTURNÍCH PRŮMYSLŮ

1. Vznik pojmu „kulturní průmysly“

2. Obrat v chápání kulturních průmyslů – 60. léta až současnost

3. Kreativní průmysly – struktura

4. Kulturní průmysly – struktura

5. Aktuální stav kulturních průmyslů v ČR

6. Kulturní průmysly a Evropská unie 

7. Ekonomika kulturně-průmyslového podniku (struktura, finance, marketing)

8. Analýza konkrétního kulturně-průmyslového projektu